Jak zarejestrować nową domenę?
W celu zarejestrowania domeny, możesz skorzystać ze strony głównej www.az.pl bez logowania, bądź zalogować się do Panelu Klienta i wykonać operację jako Klient zalogowany.
Jako klient nie zalogowany, wpisz szukaną frazę na stronie głównej, jak pokazano na poniższym ekranie:
Ekran klienta nie zalogowanego
Jako klient zalogowany możesz wejść w menu Domeny -> Rejestruj i tam rozpocząć proces rejestracji domen.
Ekran klienta zalogowanego
Kolejne czynności, które powinieneś wykonać, aby zarejestrować domenę:
-
Na górze formularza znajdziesz pole w którym możesz wpisać nazwę szukanej domeny oraz wybrać jedno z wielu dostępnych rozszerzeń. Domyślnie ustawiona jest najpopularniejsza końcówka - .PL. Wpisz oczekiwaną nazwę domeny i wybierz końcówkę, albo pozostaw .PL:
Wybór nazwy domeny i jej rozszerzenia
Warto zwrócić uwagę, że możliwe jest jednoczesne zarejestrowanie większej liczby domen np. o tej samej nazwie i innym rozszerzeniu. Jest to ważne, jeśli zależy nam, aby inna osoba albo firma nie zarejestrowała domeny o takiej samej nazwie i innym rozszerzeniu. Ułatwiona rejestracja dodatkowych nazw domen np. z innym rozszerzeniem możliwa jest poprzez zaznaczenie dodatkowych rozszerzeń domen (np. COM i BIZ). W takiej sytuacji należy wybrać opcję Formularza Hurtowego.
-
Poniżej wybierasz okres na jaki rejestrujesz domenę – domyślnie jest to 1 rok.
Wybór okresu na jaki rejestrowana jest domena
Pamiętaj, że dla niektórych domen nie jest możliwy wybór okresu – wynika to z restrykcji nałożonych przez centralne rejestry domen i jest niezależne od AZ.pl (np. domeny .DE można rejestrować wyłącznie na 1 rok)
-
Po wybraniu nazwy domeny powinieneś wprowadzić dane Abonenta, czyli dane osobowe lub dane firmowe, które zostaną przekazane do centralnego rejestru domen, jako dane właściciela domeny. Z dostępnej listy wybierasz jeden z zapisanych wcześniej profili użytkownika, bądź wybrać przycisk +Nowy, aby wpisać nowe dane.
Wybór Abonenta
W przypadku domen .EU należy zwrócić szczególną uwagę na uzupełnienie prawidłowych danych Abonenta i osoby technicznej, bowiem ich późniejsza zmiana jest możliwa tylko po wniesieniu dodatkowej opłaty za tzw. trade.
-
Po uzupełnieniu danych Abonenta należy ustawić serwery DNS. Wybierz dla domeny albo serwery domyślne AZ.pl albo wpisz dane własnych serwerów DNS oraz wciśnij przycisk Dalej. Pamiętaj, że musisz uzupełnić co najmniej 2 serwery DNS (obowiązek dla domen polskich i niektórych zagranicznych). Serwery DNS powinny być wcześniej prawidłowo skonfigurowane dla tych domen. Informujemy, że możliwe jest bezpłatne parkowanie domeny na serwerach AZ.pl.
Wpisywanie serwerów DNS dla domeny
Osoby planujące zaparkowanie rejestrowanych domen, mogą wybrać opcję predefiniowanych serwerów SEDO lub NameDrive, poprzez wybór odpowiedniej opcji z menu:
Wybór domyślnych serwerów AZ.pl, SEDO, NameDrive bądź wcześniej zdefiniowanych
Wpisanie danych nowego Abonenta
Wybierając podczas procesu rejestracji przycisk +Nowy, możesz wprowadzić dane Abonenta domeny i je zapisać.
Formularz wprowadzania danych Abonenta
Możesz wybrać czy domena jest rejestrowana na osobę indywidualną czy na firmę – wówczas odpowiednio aktywne/nieaktywne stają się pola imię i nazwisko albo firma.
Ważne jest aby prawidłowo uzupełnić dane dotyczące Abonenta i dbać o ich aktualność, bowiem są to podstawowe dane dotyczące domeny i mogą być wykorzystywane do kontaktu z Abonentem domeny.
Nieprawdziwe dane Abonenta mogą mieć negatywne skutki, w tym utratę domeny bez możliwości dochodzenia swoich praw.
Na adres e-mail i podany numer telefonu spółka AZ.pl będzie wysyłać przypomnienia o terminie przedłużenia abonamentu.
Możliwe jest również szybkie skopiowanie danych kontaktu technicznego poprzez wybranie opcji kopiuj dane kontaktu technicznego.
Należy pamiętać, że w przypadku domen polskich adres e-mail Abonenta i adres
e-mail kontaktu technicznego powinny być różne – jest to zarządzenie NASK, które obowiązuje wszystkich abonentów.